• Fama123

Var hittar man rullgardin med fjäder?

Ja, som rubriken lyder - jag är ute efter en mörkläggande rullgardin med fjäder, ni vet en sån där man drar gardinen lätt neråt och så FLOPP så åker den upp. Inga kedjor (såna man drar runt ett hjul när man vill ha upp gardinen), gillar inte tanken på strypsnara/hängningsmöjlighet i ett barnrum. På alla affärer jag varit in på hittills så är det kedja som gäller, kanske är jag omodern.

Hittar ett par ställen på nätet för beställning, men där kostar de omkring 800 kr, minst. Finns det något ställe man kan hitta rullgardin med fjäder för ett lite mer föräldraledighetsanpassat pris???

• Svar på tråden Var hittar man rullgardin med fjäder?
  • Analoga

Men har inte rullgardinerna på Jysk och Ikea "fjäder" ?? Trodde det var normal standard på rullgardiner.

• Atamon

Både Ikea och Jysk har med "flopp" funktion. Jag har varit och kollat på både rullgardiner och annat idag. Och jag vill ha med kedjor inte med floppfunktion    och dyrt är ju varken Ikea eller Jysk. Även på andra affärer har jag sett med floppfuktion eftersom det är det traditionella, så det är klart det finns. Och ingenstans har det varit så dyrt som 800:-

• Atamon
    Analoga skrev 2008-08-02 18:59:36 följande:
    Hur funkar det med "kedjor" ?
    Det är bara att dra på sidan i en kedja så rullar gardinen upp sig. I min mening jättebekvämt då det ofta hakar upp sig på vanliga gardiner = att man får rulla ner hela gardinen alternativt att ta ner ned för att rulla för hand för att få upp den.  
  • Fama123
    Atamon skrev 2008-08-02 18:50:27 följande:
    Både Ikea och Jysk har med "flopp" funktion. Jag har varit och kollat på både rullgardiner och annat idag. Och jag vill ha med kedjor inte med floppfunktion    och dyrt är ju varken Ikea eller Jysk. Även på andra affärer har jag sett med floppfuktion eftersom det är det traditionella, så det är klart det finns. Och ingenstans har det varit så dyrt som 800:-
    Åhå, på "vårt" IKEA finns då inga floppgardiner, bara hängningsvänliga. Konstigt. Har verkligen letat där! Har däremot inte kollat Jysk eftersom det inte ligger så nära. Ska bege mig dit vid tillfälle, tack för tipset! Och inget av de ställena brukar ju ta 800 för sina gardiner Trodde också att det var standard men nu kan jag inte hitta dem någon stans! Har en floppgardin i storebrors rum, den är köpt på Åhléns för några år sedan, men de har slutat med sådana, Hemtex också. Märkligt.
  • Analoga
    Atamon skrev 2008-08-02 19:52:13 följande:
    Det är bara att dra på sidan i en kedja så rullar gardinen upp sig. I min mening jättebekvämt då det ofta hakar upp sig på vanliga gardiner = att man får rulla ner hela gardinen alternativt att ta ner ned för att rulla för hand för att få upp den.  
    Lät ju mycket bättre än "flopp-funktionen". För som du säger så hakar det ofta upp sig, blir inte rätta "schvunget" så att säga.
  • Fama123
    Analoga skrev 2008-08-02 21:50:43 följande:
    Lät ju mycket bättre än "flopp-funktionen". För som du säger så hakar det ofta upp sig, blir inte rätta "schvunget" så att säga.
    Fast då är det bara att spänna fjädern, går bra utan att plocka ner gardinen. Kedjevarianten rullar rätt ofta upp sig snett och knölar lite och trasslar till sig på det sättet, så även om det inte vore för hängningsrisken så tycker jag de är ganska irriterande. Fast man tycker ju olika förstås.
  • Analoga
    Fama123 skrev 2008-08-02 21:55:39 följande:
    Fast då är det bara att spänna fjädern, går bra utan att plocka ner gardinen. Kedjevarianten rullar rätt ofta upp sig snett och knölar lite och trasslar till sig på det sättet, så även om det inte vore för hängningsrisken så tycker jag de är ganska irriterande. Fast man tycker ju olika förstås.
    Aha, det har vi nog inte tänkt på. Att spänna fjädern alltså. Ska prova det
  • ViggoKarolina

Jag vet att "vi" har så man kan beställa med fjäder, Mairo då

• Fama123
    ViggoKarolina skrev 2008-08-02 22:11:44 följande:
    Jag vet att "vi" har så man kan beställa med fjäder, Mairo då
    elefantrullgardinen, har den floppfunktion???
  • ViggoKarolina
    Fama123 skrev 2008-08-02 22:37:45 följande:
    elefantrullgardinen, har den floppfunktion???
    Man kan beställa med fjäder, du kan få med en D-ring,knopp mm längst nere på rullgardinen.
  • Fama123
    ViggoKarolina skrev 2008-08-02 23:03:15 följande:
    Man kan beställa med fjäder, du kan få med en D-ring,knopp mm längst nere på rullgardinen.
    åh, ska genast undersöka saken!
  • Analoga

Fattar inte riktigt vad ni menar när ni skriver att man kan "spänna fjädern" så åker rullgardinen lättare upp?? Tittade nyss men ser ingen "fjäder". Vår rullgardin är som en rulle med pigg i vardera änden som sitter fast i metallklykor.

Ah vad svårt det är att förklara. Jag hoppas ni fattar iaf och att någon kan förklara vad som menas med "fjäder"

• Fama123

På vår gardin snurrar man lite på en metallpinne som man ser om man kikar in från sidan på själva rullen så att säga. Hmmm, blev det begripligt?

• Claes8681

Här är en video som visar hur man spänner fjädern. Är enklare än man tror

">

Svar på tråden Var hittar man rullgardin med fjäder?